📈 Potencjał sklepu


Wg informacji GUS, w Polsce działa ponad 300.000 placówek handlu detalicznego. Oficjalnie, na koniec roku 2011 było ich prawie 345.000. Większość spośród nich (90%), to sklepy których powierzchnia nie przekracza 100m2. Oznacza to, że przeciętny sklep ma powierzchnię około 60m2. Miesięczne koszty utrzymania takiej placówki są zróżnicowane, jednak można przyjąć kwotę 25.000 zł jako wartość minimalną.

Jakie muszą być obroty sklepu, aby uzasadnione było jego działanie ?

Odpowiedź jest prosta – marża uzyskana ze sprzedaży musi pokryć koszty i dostarczyć właścicielowi zysk. Przyjmijmy zatem, że marża uzyskiwana na sprzedawanych towarach wynosi 20% a właściciel oczekuje 10% zysku. Przy takich założeniach miesięczny obrót sklepu powinien wynosić niemal 180.000 zł. Zatem roczny obrót sklepu 2.160.000 zł. W celu podwyższenia bezpieczeństwa biznesu oraz w związku z naturalnym rozwojem firmy zarządzają często kilkoma lub kilkunastoma sklepami. Przyjmijmy, że przykładową sieć buduje 10 podobnych sklepów. Roczne obroty takiej sieci przekraczają 20 mln zł. To duże wartości, przy których wprowadzenie elementów usprawniających pracę, motywujących pracowników oraz klientów przyczyniają się do wzrostu rentowności biznesu.

Bardzo duży potencjał jest zawarty w możliwościach motywacji pracowników oraz klientów.  Wprowadzając do sieci handlowej proste, automatyczne rozwiązania łatwo można uzyskać wzrost obrotów na poziomie 2,5%.  Dla naszej przykładowej sieci, to przyrost obrotów o 0,5 mln zł. Z naszych wieloletnich doświadczeń wynika, że różnice rentowności dla porównywalnych placówek handlowych sięgają nawet 40%. Oznacza to, że wyniki sklepu wyposażonego i zarządzanego optymalnie w porównaniu do punktu niedopilnowanego są do 40% wyższe.